יישור שיניים פנימי: כל המידע החשוב

שוקלים לעשות יישור שיניים פנימי לכם או לילדכם? הנה כמה נתונים וטיפים שיעזרו לכם לעשות את הבחירה הנכונה בשיטת הטיפול הטובה והמתאימה ביותר לכם.

יישור שיניים פנימי כל המידע החשוב
יישור שיניים פנימי כל המידע החשוב

נתחיל בכמה מושגים בסיסיים מעולם השיניים. כולנו מכירים את הגשר, הרסן או כל מונח אחר שאנו משתמשים בו המתייחס למתקן יישור השיניים הבסיסי. מונח נוסף הוא המשנן שלנו, שהוא מיקום ומבנה השיניים שלנו בתוך חלל הפה. המשנן שלנו מתקבע לקראת סוף גיל העשרה, זו הסיבה שאם חל עיוות בצורת השיניים שלנו בגיל צעיר, ניתן לתקן זאת וטוב מוקדם מהמאוחר על מנת שבמידה ויש לנו בעיה בשיניים, ניישר אותן בזמן ונהנה משיניים ישרות למשך כל חיינו הבוגרים. כמובן שגם מבוגרים נדרשים ליישור פנימי מסיבות שונות.

מה זה יישור שיניים פנימי?

כאשר אנו סובלים מליקויים במבנה שיניים או החניכיים הם בדרך כלל באים לידי ביטוי בכמה אופנים:

  • נטייה – מקרים בהם השיניים 'לא סגורות על עצמן' ופונות לכיוונים שונים, ניתן ליישר אותן בהדרגה ובהתמדה על ידי מתקנים שונים עליהם נפרט בהמשך.
  • מנשך הפוך –  מקרים בהם קשת השיניים בולטת יתר על המידה או כאשר אנו סובלים ממצב של סגר הפוך וכדומה.
  • צפיפות ומרווחים – כאשר אנו סובלים ממצב של רווח גדול מדי בין השיניים זה עלול להיות לא רק לא נעים ומקשה בלעיסה אלא גם מסוכן לקיבוע השיניים בפה. לחלופין כאשר השיניים שלנו צפופות מדי זה עלול לגרום לעששת ובעיות אחרות וכמובן ששני המקרים לא אסתטיים במיוחד. במקרים של רווחים גדולים מדי בין השיניים ניתן לאחר יישורן לצפות אותן בציפוי חרסינה וכך להרחיב אותן ולהתגבר על הרווחים שנוצרו ביניהן.

בכל המקרים הללו נדרש יישור שיניים שכשמו כן הוא, יישור השיניים בחלל הפה. ניתן לבצע את יישור השיניים בעזרת עזרים חיצוניים כמו פלטות, קשתיות שקופות ועוד.

באילו מקרים צריך לעשות יישור שיניים פנימי?

יישור שיניים פנימי חייב להיעשות במקרים בהם השיניים עקומות מדי או בעלות רווחים גדולים מדי ובכל מצב העלול לפגוע ביכולות הלעיסה שלנו וגם בבריאות השן והחניכיים. כמובן שגם האסתטיות חשובה ובמקרים רבים עושים יישור שיניים, מהסיבה הפשוטה שזה לא נראה טוב ומפריע לנו שכן המראה החיצוני ובמיוחד מראה השיניים משפיעים רבות על הדימוי והביטחון העצמי שלנו.

גם במקרה של עקירה ייתכן ונזדקק ליישור שיניים לאחר העקירה, במידה ולא ניתן יהיה להכניס שתלים. כאשר יש שן חסרה או מרווח גדול מדי בין שתי שיניים הנטייה שלהן היא להתעקם ולאבד את בסיס האחיזה שלהן וזה לא רצוי ואף מסוכן.

ללכת עם להיראות בלי: יישור שיניים פנימי שקוף

כיום יש מגוון שיטות חדישות ליישור שיניים פנימי באמצעים שקוף, כלומר על ידי התקנת קשתיות שקופות או על ידי תמיכה פנימית נסתרת. אחת השיטות המקובלות כיום היא שיטת INVISALIGN המבצעת יישור שיניים פנימי בצורה מתוחכמת ואיכותית ללא כאב ובנוחות וגם במראה אסתטי במיוחד.  שיטה זו מעלימה מהעולם (וטוב שכך) את הפלטות הישנות והמכערות שכולנו מכירים מהילדות, אותן קוביות מתכת המותקנות על השיניים והופכות את הפה שלנו למפלצתי, זה נשמע משעשע אבל אותן פלטות או גשרים שרובנו השתמשנו בהם בגיל העשרה גרמו בעיות דימוי עצמי וביטחון רבות למי שהיה צריך להסתובב איתם כמעט 24 שעות, היו לא נוחות לנשיאה, קשות לניקוי ולפעמים אפילו היו משתחררות כמה קוביות או חוט המתכת המחבר ביניהן, דבר שהיה גורם אפילו לפציעה בחניכיים וצורך ללכת לתיקון.

למזלנו הטכנולוגיה השתפרה מאז וכיום אפשר ליהנות מגשר שקוף ואסתטי, קל לנשיאה ולשחרור המאפשר לנו ליישר את השיניים בלי לשלם מחיר חברתי ובלי לסבול יתר על המידה. עדיין יש צורך לעמוד בטיפול לתקופה לא קצרה של כמה חודשים, להחליף את הפלטות מדי כמה שבועות על מנת להמשיך את תהליך היישור אך כיום זה קל ונעים יותר מתמיד.

יישור שיניים פנימי: שיטת אינויזליין

בשיטת אינויזליין מתאימים למטופל קשתית שקופה ואסתטית על ידי הדמיית מחשב ומדידה מדויקת של חלל הפה והשיניים. הקשתיות אסתטיות, נוחות להכנסה והוצאה, קלות לניקוי ואפקטיביות מאוד ביישור השיניים שכן הן נבנות בהתאמה אישית למבנה הפה והשיניים של המטופל או המטופלת. בני נוער אוהבים לשאת אותן והן מחליפות בשמחה את אותן פלטות ורסנים ישנים.

נכנסים פנימה – יישור שיניים פנימי בעזרת שיטת DAMON

שיטה עוד יותר פנימית היא שיטת דיימון בה ההתקן הוא אפילו לא על הצד החיצוני של השיניים אלא על הצד הפנימי. אמנם מדובר בהתקן קבוע שלא ניתן להוציא בקלות ובאותה תדירות ועליו להישאר בפה, אך זו שיטה יעילה מאוד ליישור השיניים בזמן קצר וגם היא לא כואבת ומתאימה למבנה הפה והשיניים של כל מטופל. הסמכים המותקנים בפה יכולים להיות עשויים ממתכת או מחרסינה, ההתקנה אינה כואבת והשיטה מתאימה לכל גיל כולל לנשים בהיריון ולמבוגרים.

לסיכום, קיימות כיום מגוון שיטות ליישור שיניים, יישור שיניים פנימי או חיצוני וטכנולוגיה מתקדמת המאפשרת לנו ליהנות מקשתיות הנוצרות בהדמיית תלת ממד ונבנות בהתאמה אישית למשנן שלנו.

יישור שיניים הוא טיפול חשוב מאוד עבור כל מי שסובל משיניים עקומות או בולטות, שיניים בעלות רווחים גדולים מדי או שיניים הפונות לכיוונים שונים וכו'. לא מדובר רק בפן האסתטי בלבד אלא גם ובעיקר בפן הבריאות והבטיחותי ושיניים ישרות לא רק נראות טוב יותר ועוזרות לנו לחייך יותר ללא חשש אלא גם עוזרות לנו ללעוס טוב יותר ולשמור על בריאות והיגיינת הפה שלנו. בהצלחה.