יישור שיניים לינגואלי: ליישור שיניים אסתטי ונסתר

יישור שיניים לינגואלי פנימי הוא טיפול מתקדם ליישור שיניים לילדים ולמבוגרים, שבו הגשר או הפלטה קבועים ומותקנים בחלק הפנימי של החך, בצמוד לשיניים ונסתרים למראה מבחוץ. קיימות כיום מגוון שיטות ליישור שיניים, חלקן עושות שימוש בקשתיות שקופות חיצוניות הניתנות להסרה כמו בטיפול האינויזליין ושיטות אחרות.  

יישור שיניים לינגואלי ליישור שיניים אסתטי ונסתר
יישור שיניים לינגואלי ליישור שיניים אסתטי ונסתר

טיפול מתקדם לילדים ולמבוגרים: יישור שיניים לינגואלי

יישור שיניים נדרש במצבים של שיניים עקומות מסיבות שונות, שיניים לא ישרות בעלות נגיסת יתר, נגיסה צולבת, תת מגיסה ועוד. הפלטות או הגשרים הדנטליים מפעם, אלו המורכבים מרסן חיצוני קשתי בולט ופלטות מתכת חיצוניות המורכבות על גבי כל שן בנפרד ומחוברות בחוט, כבר אינן השיטות הטובות והמקובלות ביותר כיום.

כיום רוב טיפולי יישור השיניים נעשים בשיטת אינויזליין, העושה שימוש בהתקן חיצוני הניתן להסרה, אותן קשתיות שקופות הנבנות בהתאמה אישית לכל מטופל בסריקה ממוחשבת ובשיטת אינקוגניטו או שיטת יישור שיניים לינגואלית, בה מורכב גשר פנימי בצמוד לשיניים, גשר המפעיל לחץ על השיניים שמטרתו ליישר אותם, להצמיד אותם בצידת הצורך כאשר הן רחוקות מדי אחת מהשנייה ובעוד מגוון מצבים של שיניים לא ישרות.          

יישור שיניים לינגואלי: יתרונות

היתרון המרכזי של שיטת יישור שיניים לינגואלי הוא בנראות או יותר נכון בחוסר נראות של הפלטה התומכת, בלי לוותר על איכות הטיפול וחוזק ההתקן והעבודה שהוא עושה ביישור השיניים. את ההתקן הלינגואלי יוצרים בעזרת תבנית יציקה ועיצוב בהתאמה אישית במעבדה בהתאם למידות המטופל ויוצרים גשר מתכת המודבק לצידה האחורי של כל שן. הגשר מודבק על החלק הפנימי של השיניים.

טיפול זה מתאים לכל גיל וזהו יתרון נוסף שלו. את הטיפול יכול לבצע כל רופא שיניים אך אורתודנט מנוסה בתחום הוא הבחירה העדיפה עבור כל מי שמעוניין בטיפול זה שכן יש חשיבות רבה לידע ולניסיון של הרופא המטפל ואורתודנט המתמחה בטיפולים אלה יכול לבצע עבודה טובה יותר מרופא שיניים במקרה זה.

למי כדאי לבחור בטיפול יישור שיניים לינגואלי?

יישור שיניים לינגואלי היא שיטת טיפול מתקדמת ליישור השיניים, בה הסמכים מודבקים בצד הפנימי של השן ולא נראים כלל לעין מבחוץ. עבור מי שמראה הפנים חשוב לו, כמו דוגמנית למשל וכדומה, טיפול זה יכול להיות הפתרון הטוב ביותר שכן הוא מאפשר למטופל ליהנות מטיפול יישור שיניים מתקדם בלי לפגוע במראה החיצוני במהלך הטיפול.

גם ילדים ובני נוער, להם חשוב מאוד המראה החיצוני, יכולים ליהנות משיטת טיפול זו בה הגשר או הפלטה שהם נושאים במשך כל תקופת הטיפול כלל לא נראים לסביבה.

מכיוון שמשך הטיפול ארוך יחסית ונערך במשך כמה חודשים, יש להביא בחשבון את הצורך לשאת את ההתקן המודבק לחלק הפנימי של הפה באופן רצוף בשונה מהתקנים אחרים הניתנים להסרה רגעית כמו בקשתיות השקופות למשל.

יישור שיניים לינגואלי: דברים שצריך לדעת

  • בשונה משיטות אחרות יישור שיניים לינגואלי מתאים לכל גיל, גם לילדים וגם למבוגרים, שלא כמו בטיפול יישור שיניים בשיטת אינויזליין למשל.
  • יתרון נוסף של הגשר הלינגואלי הוא חומר הגלם ממנו הוא עשוי, שעיקרו מתכת. עבור מי שרגיש לפלסטיק למשל זהו יתרון חשוב.
  • גשר לינגואלי מצריך בדיקת הכנה על ידי רופא מומחה ולאחר מכן נערכת סריקה של השיניים וחלל הפה לצורך יצירת תבנית בהתאמה אישית לכל מטופל והתוצר המוגמר  מתאים אך ורק לאותו מטופל.
  • בימים הראשונים לאחר הדבקת הגשר יש לשמור על הגשר ולאכול מזון רך בלבד. כמו בכל נתקן אחר קיימת תקופת הסתגלות במהלכה המטופל יכול לחוש אי נוחות מסוימת בנשיאת הגשר. במהלך תקופה זאת ולאחריה יש להשתדל לא לאכול מזון קשה מדי שעלול לפגוע בהתקן.
  • כמו בכל שיטה אחרת ליישור שיניים, גם בטיפול יישור שיניים לינגואלי יש להביא בחשבון את זמן הטיפול ובשיטה זו הוא די המתמשך ונפרש על פני כמה חודשים, במהלכם ייתכן ויהיה צורך להגיע גם להתאמות ולביקורות.

טכנולוגיה ואסתטיקה יד ביד: יישור שיניים לינגואלי

אין ספק שמבחינת נראות ואסתטיקה, שיטת יישור השיניים הלינגואלית מנצחת את כל השיטות האחרות שכן בשיטה זו הגשר פנימי לחלוטין ואינו נראה מבחוץ. לעומת גשרי המתכת והפלטות המסורבלות שיטה זו עדיפה אך גם מול שיטת אינויזליין בה נעשה שימוש בקשתיות שקופות, יש עדיפות לשיטה זו.

יחד עם זה יש להביא בחשבון את כל הסיבות להעדפת שיטה זו על אחרת כמו: בטיחות, נראות, נוחות, מחיר ועוד.

לסיכום, ילדים, בני נוער ומבוגרים המחפשים שיטה מתקדמת ויעילה ליישור שיניים מבלי לפגוע במראה החיצוני, יכולים להיעזר בשיטת יישור השיניים הלינגואלית העושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, במהלכה יוצרים תבנית יציקה על ידי סריקה ממוחשבת ומתאימים למטופל גשר פנימי להדבקה ונשיאה במהלך כל תקופת הטיפול.

אמנם שיטה זו אורכת זמן רב יותר אך היא אסתטית יותר, ובמקרים מסוימים אף הכרחית עבור מי שרגיש לפלסטיק למשל או רגיש להערות על מראהו החיצוני ורוצה ליישר את שיניו בלי שישימו לב לכך. שיטת יישור השיניים הלינגואלית לא כואבת ולאחר תקופת הסתגלות קצרה ניתן לשאת את הגשר הפנימי ללא כל קושי, לאכול כרגיל, לצחצח שיניים ולשמור על היגיינת הפה מכפי שצריך.

מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה, רצוי אורתודנט בעל ניסיון רב ביצירת גשרים פנימיים, שיוכל לתת לכם הסבר מדויק יותר על השיטה, יתרונותיה וכדומה. פרט לשיטת יישור השיניים הלינגואלית קיימות שיטות יישור שיניים נוספות כמו שיטת אינקוגניטו, שיטת WIN ושיטת אינויזליין הפופולריות לא פחות, אשר עושות את העבודה בצורה טובה גם כן. בחרו בהתאם לאופי שלכם, לצרכים שלכם וליכולת שלכם לשאת את ההתקן שבחרתם בקלות, בהצלחה.