יישור שיניים בלילה: פיתוח טכנולוגי ישראלי

יש מגוון שיטות ליישור שיניים. מרסן, גשר סמכים, ציפויי חרסינה וכתרים ועד עקירות וניתוחים. רוב שיטות יישור השיניים הן לטווח ארוך וכדי להגיע לתוצאה מקסימלית הן נמשכות חצי שנה – שנה ואף יותר. למרות שמטרתן היא יישור שיניים, אסתטיקה ושיפור בריאות חלל הפה, אנשים נמנעים מטיפול עקב החשש למשיכת תשומת לב מיותרת, כאבים, פגיעה בדיבור ובאכילה וזמן ההשקעה הארוך הדרוש לכך.

יישור שיניים בלילה פיתוח טכנולוגי ישראלי
יישור שיניים בלילה פיתוח טכנולוגי ישראלי

גשר בשיניים הוא אכן בולט, וכיום אנשים מחפשים פתרונות המסתירים את המכשירים הדנטליים כדי להמשיך את שגרת החיים באופן סדיר. כיום לאור הטכנולוגיה המתפתחת ישנו טיפול חדש יחסית, פיתוח ישראלי המאפשר לעשות יישור שיניים בלילה בלבד.

איך עובד הטיפול ליישור שיניים בלילה?

חברת ארודנטיס הישראלית המציאה מכשיר ליישור שיניים המבוססת על פעימות, פולסים. ההנחה הרווחת היא כי הפעלת לחץ קבוע והמשכי על השיניים, המופעל על ידי גשר מתכתי בדרך כלל, מביאה לתזוזה של השיניים ולשינוי הזוויות והמיקומים שלהם. אך מחקרים מצאו שדווקא טיפול מדוד ומתון באמצעות פולסים (כמו פעימות לב)  כשכל פעימה מותאמת לכל שן, היא יעילה ובריאה יותר לשיניים ולמטופל. כמו כן, שימוש בכוח של פולסים מזרז ומאיץ את תהליך שיקום השן מתהליך של הפעלת לחץ וכוח המשכי ורציף. בניגוד לגשר מתכתי, השימוש במכשיר לא מעורר כאב, לא מפריע בדיבור ובאכילה ואף מקצר את משך הטיפול עצמו.

המערכת מורכבת מפלטה שקופה שהותאמה במעבדה ובהדמיה תלת מימדית למבנה הלסת והשיניים של המטופל. בתוך הפלטה יש צינורית, מעין בלון סיליקון זעיר, המחובר למשאבה. כל המערכת מחוברת ליחידה שליטה נפרדת. היחידה מזרימה לחץ אוויר לבלון הזעיר שמפעיל במחזוריות כוח מדויק אך מתון בפעימות, וגורם לתזוזת השיניים. כל שן מקבלת כוח אחר על פי תכנון הפולסים ופני השטח של השן. הפלטה עצמה שומרת על המיקום הסופי של השן, כדי שלא תזוז אחר כך או שבטעות תזוז למקום אחר.

בנוסף, הפולסים הממוחשבים מבוקרים וניתן לכמת אותם, ממריצים את הדם לרקמות התומכות בשיניים, חניכיים ולסת, ובכך מונעות סיבוכים שכרוכים בהפעלת כוח המשכי כמו כאבים וספיגת שורשים, כלומר התקצרות השורשים – תופעה שמתרחשת בזמן טיפולי יישור שיניים, כמו צלקת לאחר ניתוח.

לא רק שהמכשיר הייחודי הזה ליישור שיניים בלילה מאפשר למדוד ולכמת את הכוח המופעל בו, אלא גם המכשיר מתעד את תהליך הטיפול בעזרת כרטיס חכם שנמצא ביחידת השליטה. לכן, בפגישות הביקורת אצל האורתודנט, שנערכות אחת לחודש עד שלושה חודשים, הרופא שולף את הנתונים ויכול בהתאם לשנות את תוכנית הטיפול בשיניים, לתכנת מחדש קצב פולסים שונה ולעקוב אחר התקדמות הטיפול.

מה היתרונות ביישום השיטה?

בזכות יעילות השיטה, את הפלטה צריך להרכיב רק עשר שעות ביממה (ואצל ילדים אפילו שמונה). היעילות המרבית מושגת במנוחה ולכן מרכיבים אותה בלילה בזמן השינה. במידה ואין לכם 10 שעות שינה רצופות, יישור שיניים בלילה יכול להיעשות גם בשעה שאתם קוראים ספר, לומדים או צופים בטלוויזיה, בביתכם הפרטי ובאין מפריע. לכן מדובר ביתרון משמעותי מאוד – אין צורך להסתובב עם המכשיר מחוץ לבית. תוכלו להישאר בדיסקרטיות ללא מבטים זרים.

כמו כן, המכשיר לא מפריע בעת דיבור או לעיסה ואכילה, דבר שגשר מתכתי לעיתים גורם. הוא גם אינו יוצר פצעים כגון אפטות, ודלקות או כל כאב אחר, תופעה שכיחה המתרחשת בעת טיפולי יישור שיניים.

אצל ילדים, בגלל גמישות העצמות וגילם, תחלופת הרקמות וזרימת הדם שלהם, יישור השיניים שלהם הוא יציב, מהיר וקל יותר מאשר גילאים מאוחרים. למרות זאת, את השיטה הזו אפשר לממש בכל גיל, גם אם אצל מבוגרים הטיפול עלול להימשך יותר זמן.

יישור שיניים בלילה נמשך בין 3 חודשים ועד ל-24 חודשים במקסימום, תלוי במצב כמובן. השיטה ליישור שיניים בלילה מתאימה בעיקר למצבים קלים של צפיפות בשיניים הקדמיות. במקום להרכיב גשר מתכתי או פלטה מסיבית ומסורבלת למקרה קל, אפשר להשתמש בשיטה הזו שחוסכת זמן וכאב.

במקרים מורכבים יותר כמו רווחים גדולים בשיניים, הרחבת לסת, שינוי צורת הקשת או הסגר של הלסת, יערבו בטיפול מכשור נוסף כגון גשר פנימי מאחורי השיניים או פלטה נשלפת בנוסף למכשיר של ארודנטיס. הכל בהתאם להרכבת תוכנית הטיפול המתאימה שנעשתה על ידי אורתודנט מומחה.

יש לשים לב שהשיטה דורשת שיתוף פעולה והשתתפות עצמית של המטופל. כל לילה המטופל מרכיב בעצמו את המכשיר לפרק הזמן הנדרש, ומקבל הוראות מהרופא איך לתחזק את הפלטה ולשמור על ההיגיינה שלה. במידה והוא לא מקפיד הוא מעכב את התקדמות הטיפול או גורם לכישלון הטיפול, וזאת מכיוון שאין שמירה על התוצאות שהושגו עד כה בעזרת המכשיר.

באופן כללי, כל טיפול ליישור שיניים שנעשה דורש תחזוקה נוספת למספר חודשים. בין אם זו פלטה נשלפת, ארודנטיס או כל טיפול אחר, שמירת התוצאות נעשית הכי כדאית, יעילה, ומצריכה פחות מאמץ או חשיפה מיותרת כאשר היא נעשית בלילה. לכן יישור שיניים בלילה דורש גם התמדה ואחריות אישית של המטופל.

לפני החלטה על טיפול זה של יישור שיניים בלילה עליכם למצוא אורתודנט המתמחה בתחום הזה ספציפית. מומחים אלו אינם נפוצים מספיק ולכן יש צורך בסריקת השוק לפני קביעת תור לייעוץ. דבר נוסף שעליכם לשים לב אליו, זה עלויות הטיפול.

לסיכום, אם אתם מחפשים שיטה דיסקרטית, יעילה, בריאה, מוכחת קלינית מחקרית כאפקטיבית ללא כאבים מיותרים וללא מאמץ מוגזם, אתם חייבים לעצמכם את השיטה של ארודנטיס ליישור שיניים בלילה. או שתוסיפו את המכשור הייחודי למכשור נוסף שכבר יש לכם בתוכנית הטיפול כמו פלטות נשלפות או גשר פנימי. עשו סקר שוק, בדקו איזה רופא מומחה לשיטת יישור שיניים בלילה זו, וקבעו תור. בהצלחה.