יישור שיניים לפני ואחרי: כל מה שרציתם לדעת

אם אתם מחפשים טיפול ליישור שיניים, או לקראת טיפול של יישור שיניים לכם, לילדכם או לאחד מבני המשפחה שלכם, כדאי לכם לשים לב לדברים הבאים במאמר כדי שתוכלו לקבל את כל המידע והכלים הנכונים לקראת הטיפול הקרב ובא.

יישור שיניים לפני ואחרי כל מה שרציתם לדעת
יישור שיניים לפני ואחרי כל מה שרציתם לדעת

מדוע יש צורך ביישור שיניים?

יישור שיניים הוא דבר חשוב בכל הנוגע לאסתטיקה, אך גם לבריאות השן, הפה והלסת. לאחר טיפול מותאם לבעיה השיניים נראות חזקות ובריאות, ישרות והן משפרות את האסתטיקה של השיניים, ובכך גם משפיעות על הביטחון העצמי. לא תצטרכו לחשוש יותר ממבטים, ותוכלו לחייך בפה מלא ללא בושה וללא ניסיונות הסתרה מיותרים.

כמו כן, לעיתים הימנעות מטיפול יכולה לגרור בעיות נוספות של הפה והלסת, כגון שינוי צורה של מבנה הפה והלסת, דלקות, חורים תכופים בשיניים הנגרמים מרווחים גדולים מדי, כאב כרוני ועוד. לכן חשוב לוודא שאתם פונים לאורתודנט מומחה לפני טיפול יישור שיניים. אורתודנט עבר התמחות נוספת של 4 שנים, מבחן התמחות ורישיון מומחה בנוסף ללימודי רפואת השיניים הרגילים. אורתודנט יוכל להתאים לכם את הטיפול המתאים לכם, למבנה השן והלסת שלכם.

מה היתרונות של יישור שיניים אחרי הטיפול?

תחילה נציג את דרכי הטיפול השונות ליישור שיניים. הטיפול הנפוץ ביותר ליישור שיניים ובעיות שונות בסגירה של הלסת הוא הגשר המתכתי. על כל שן מדביקים סמכים (ידועות גם כ"קוביות") שעליה בליטות שונות. בין הסמכים מחברים גומיות חזקות ומיוחדות כדי לקבוע כל עמדה של שן במקום הרצוי לה. בעזרת סיבובים והטיות הגומיות, נוצר מתח שגורם לדחיפת השיניים. כל קובייה נמצאת ברמת מתחים שונה, ולחץ מתון על השן גורמת לתזוזה מהמקום הישן והעקום אל המקום שבו היא צריכה להיות. כל קובייה לוחצת באופן שונה על השן, בהתאם למידת המיקום והשינוי שאנחנו רוצים להשפיע, ובכך משנה את הזוויות והכיוונים של כל שן ושן, בהתאם לתוכנית היישור שהרופא האורתודנט בנה לכם. מדובר בתהליך הדרגתי ואיטי. בין פגישה לפגישה האורתודנט משנה בהתאם להתקדמות המצב את המתח של הגומיות בקוביות. בסיום יישור השיניים הרופא יוריד את הגשר וייתן תכשירים חלופיים שיישמרו את התוצאה החדשה.

במקרים חמורים יותר הדורשים שיקום לסת או במקרים רפואיים שנגרמו מטראומה או עיוותים מולדים, האורתודנט ישתמש בתהליך ניתוחי כירורגי אורתודנטי ו/או רסן. תלוי בחומרת המצב. בניתוחים יחתכו את הלסתות באזורים שונים וימקמו אותם בזוויות חדשות אופטימליות, או עקירת שיניים במקרה הצורך. במקרים של רסן, בין אם זה רסן שמחובר לצוואר או לראש, הרסן יקיף את הלסת הרצויה ובכך ימשוך אותה אחורה או ימנע את גדילתה.

כיום קיימים גם מגוון טיפולים חדשניים שמקצרים את משך הטיפול, ואף משפרים את מראה השיניים כבר במהלך הטיפול עצמו. הטיפול עצמו כרוך בפחות כאב משנים עברו. כמו כן, ישנם תחליפים ראויים לגשר המתכתי הבולט אשר מקנה מראה ה"ילדותי" שמעורר לעיתים קרובות חוסר ביטחון גדול בקרב רבים, ישנם תחליפים אסתטיים ובלתי נראים כך שלא תצטרכו לסבול מחוסר ביטחון וממראה לא אסתטי במהלך הטיפול עצמו ועדיין לחוות שינויים משמעותיים בנראות השיניים.

החדשנות צוברת תאוצה בעולם האורתודנטיה, כיום יש מגוון רחב של תוכניות יישור שיניים ומכשור טכנולוגי מותאם טיפול ליישור שיניים נסתר וחבוי:

  • גשר לינגואלי, הנקרא גם גשר "בלתי נראה". זהו גשר מהצד הפנימי של השיניים. כלומר, הסמכים או הקוביות נמצאים בצד הפנימי. לגשר כזה דרושה עבודת הכנה במעבדה והיא יקרה יותר מעשיית גשר רגיל, אך היא מוסתרת מהעין ומשקיטה את הנפש.
  • מכשור שקוף, שבעזרת נעילה עצמית והדבקה על השיניים מאפשרות המשך טיפול ללא הגשר המתכתי, שמירה על המצב החדש שנוצר מבלי להאריך את המשך הטיפול.
  • ·          טכנולוגיה חדשנית ששמה אינסיגניה, שבעזרת מכשור מתוחכם ומתקדם ביותר מתאים את הטיפול לסוג ליקוי הסגר בלסת, למבנה ולצורת שיניי המטופל עד ליישורם.
  • קשתיות שקופות. הנפוצות ביותר נקראות קשתיות שקופות "אינויזליין", שהן מכשור פנימי המבטל את הצורך של גשר מתכתי והבולטות שלו. מותאמות למצב הייחודי לכל לסת ושן .
  • פלטות שקופות נשלפות. נקראות גם סדים. חלק מהפלטות האלה משמשות תחליף לגשר המתכתי. הן באות כ-סט פלטות מותאמות בהטיות מסוימות לשיניים הממוקמות במקומות שונים בלסת, המטופל בעצמו מחליף לפלטה הבאה מהסט כעבור שבועיים-שלושה.

          פלטות אחרות הן כדי לשמר לאורך זמן את טיפול היישור שיניים שעבר בהצלחה.

  • ספלינט פיברגלס אנגלוס. חוט מתכת המודבק לאחר טיפול יישור השיניים שעברתם, והוא נועד לשמר את תוצאות הטיפול למשך הזמן הרצוי. החוט מודבק מאחורי השיניים, בחלק הפנימי, כך שלא רואים אותם מבחוץ.
  • מכשיר "עכביש". זהו מרחיב לסת. במקרים של בעיות חך צר וגבוה, הוא מורכב בצד הפנימי של הלסת העליונה והשיניים ובכך פחות נראה לעין . מטרתו היא להפעיל לחץ על השיניים והעצם, לדחוק את הלחיים והשפתיים ובכך להרחיב את הלסת העליונה. במכשיר "העכביש" יש קפיץ כיוונון כך שלפי ההוראות האורתודנט, אפשר לכוון את הלחץ הרצוי מידי פעם גם בבית לבד.

לעיתים האורתודנט ישלב בין פרקטיקות הטיפול השונות, הכל בהתאם למצב הרפואי של הלסתות בחלל הפה והשיניים. הדאגה לבריאות הפה ולרווחה האישית שלכם או של מישהו מבן משפחתכם שווה את הזמן הכרוך ביישור שיניים. בסופו של תהליך תרגישו ביטחון עצמי גבוה יותר, השיניים יראו אסתטיות, ישרות, לבנות ונקיות, ולא תחששו מחיוכים גדולים ומאושרים. הבריאות הדנטלית שלכם תשתפר לאין ערוך ותחסוך מכם טיפולים עתידיים מיותרים שללא טיפול יישור השיניים ודאי הייתם צריכים להתמודד איתם. בהצלחה!