שיניים תותבות – המדריך המלא

לשיניים יצא שם לא כל כך טוב בשנים האחרונות, אבל האמת היא שמדובר בהמצאה ששינתה את חייהם של מאות אלפי אנשים ברחבי העולם. במידה וגם אתם קיבלתם המלצה מרופא השיניים שלכם להתחיל ולהשתמש בשיניים תותבות מותאמות אישית, אנחנו מזמינים אתכם להמשיך ולקרוא. אספנו עבורכם את כל המידע שחשוב להכיר בנוגע לשיניים תותבות.

שיניים תותבות

אז מה הן בעצם שיניים תותבות?

כפי שאתם כבר כנראה יודעים, שיניים תותבות הן מעין התקן שיניים חיצוני שמאפשר לאנשים הסובלים מפגיעה דנטלית משמעותית לחזור ולהנות מסט של שיניים תקינות. בשונה מהליכים דנטליים אחרים, התקנת השיניים התותבות לא דורשת ניתוח או התערבות כירורגית כזו או אחרת, אלא התקנה ידנית על ידי המטופל עצמו.

מי יזדקק לשיניים תותבות?

במרבית המקרים, שיניים תותבות נועדו עבור אנשים שסובלים מפגיעה כלשהי בחלל הפה שהובילה לפגיעה משמעותית באיכות החיים שלהם. יתרה מזאת, התקנה של שיניים תותבות יכולה לסייע גם למי שאיבדו מספר רב של שיניים לאורך השנים, למי שמתקשים באכילה ובשתייה בעקבות כאבים וגם למי שרוצים לשפר את הנראות של חלל הפה.

ממה שיניים תותבות עשויות?

אם בעבר שיניים תותבות היו עשויות מחומרים קשיחים שלא משתלבים בצורה נעימה בחלל הפה כמו חרסינה, כיום נהוג לייצר סטים של שיניים תותבות באמצעות חומר פלסטיק קשיח שאינו מייצר תגובות נגד של הגוף ולא ייצר גירויים כאלו ואחרים. החלק בשיניים התותבות אשר מדמה את החניכיים של סט השיניים החדש עשוי מחומרים גמישים כמו חומרים פולימרים שונים או חומרים אקריליים. עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בחומרים עדינים שעלולים להינזק אם לא מטפלים בהם היטב.

האם כל השיניים התותבות זהות זו לזו?

כמובן שלא. רופאי שיניים המתמחים בייצור של שיניים תותבות מייצרים כל סט של שיניים בהתאם למטופל שעומד מולם. לכל אדם יש מבנה לסת אחר ומצב דנטלי שונה מרעהו – מה שדורש להתקין סטים שונים של שיניים תותבות. על מנת שכל אדם יוכל להנות מהתאמה מקסימלית של השיניים התותבות שלו, רופאי השיניים מבצעים בדיקות נרחבות בחלל הפה, לרבות צילומים ולקיחת מידות, על מנת שהם יוכלו לוודא שהסט התותב יתיישב בצורה מושלמת אצל המטופל.

האם יש רק סוג אחד של שיניים תותבות?

אנשים רבים חושבים שיש רק סוג אחד של שיניים תותבות, אך מדובר במחשבה שגויה. הטכנולוגיה של היום מאפשרת לרופאי השיניים להעניק למטופליהם את אחד משלושת סוגי השיניים התותבות הבאים:

  1. תותבות זמנית – סוג זה של תותבות מיועד עבור מטופלים אשר עברו הליך דנטלי כזה או אחר וסובלים מפגיעה זמנית בחלל הפה או בחניכיים. התותבות יסייעו להם לשמור על שגרה דנטלית עד שיגיעו להחלמה מלאה, ולאחריה יוכלו להשאיר את התותבות מאחור.
  2. תותבות מלאות – שיניים תותבות מלאות הן הגרסה שרובנו מכירים, סט שלם של שיניים תותבות שנועדו להחליף את סט השיניים הטבעי של המטופל בצורה מלאה. לרוב, שימוש בסוג זה של תותבות יתבצע על מטופלים שזקוקים לתחלופה של מספר רב של שיניים, או מטופלים שלא יכולים לעבור התקנה של שתלים דנטליים.
  3. תותבות על שתלים – סוג פחות מוכר של שיניים תותבות הן תותבות על שתלים, כלומר שיניים תותבות שמותקנות על גבי שתלים שמחליפים את שורש השן שנפגע. ניתן להשתמש בתותבות על שתלים באופן זמני, עד שתבוצע התקנה של כתרים קבועים, או באופן קבוע. כך, ניתן לבסס את השיניים התותבות בצורה חזקה יותר בחלל הפה ולאפשר למטופל להנות מסט שיניים שמרגיש מאוד טבעי.